STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
Załącznik nr 1 do
Zarządzenia nr 4/2024
Dyrektora
Miejskiej Biblioteki Publicznej w Ujeździe
STANDARDY
OCHRONY MAŁOLETNICH
w
Miejskiej Bibliotece Publicznej w Ujeździe
Polityka
oraz procedury ochrony dzieci przed krzywdzeniem
Preambuła,
czyli wstęp do dokumentu
Naczelną
zasadą wszystkich działań podejmowanych przez personel Miejskiej Biblioteki
Publicznej w Ujeździe jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym
interesie. Każdy członek personelu traktuje dziecko z szacunkiem oraz
uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez kogokolwiek
wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Dyrektor oraz personel Miejskiej
Biblioteki Publicznej w Ujeździe, realizując te cele, działa w ramach
obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych danej instytucji oraz swoich
kompetencji.
Podstawy prawne Polityki
ochrony dzieci:
• Konwencja o prawach
dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20
listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991r. Nr 120, poz. 526 z późn. zm.)
• Konstytucja
Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z
późn. zm.)
• Ustawa z dnia 25 lutego
1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1359)
• Ustawa z dnia 28 lipca
2023 r. o zmianie ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych
ustaw (Dz. U. poz. 1606).
• Ustawa z dnia 13 maja
2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j.
Dz. U. z 2023 r. poz. 31 z późn. zm.)
• Ustawa z dnia 23
kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm.)
-art. 23 i 24
• Ustawa z dnia 17
listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz.
1550 z późn. zm.).
Słowniczek
pojęć/objaśnienie terminów używanych
w
dokumencie Standardy ochrony małoletnich
1. Biblioteka – należy
przez to rozumieć Miejską Bibliotekę Publiczną w Ujeździe wraz z filiami
bibliotecznymi w Osiedlu Niewiadów, Ciosnach i Olszowej.
2. Personelem lub
członkiem personelu jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, umowy
cywilnoprawnej, a także wolontariusz i stażysta Miejskiej Biblioteki Publicznej
w Ujeździe
3. Dzieckiem jest każda
osoba do ukończenia 18. roku życia.
4. Opiekunem dziecka jest
osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub
opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic
zastępczy.
5. Zgoda rodzica dziecka
oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka/opiekunów prawnych. Jednak
w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować
rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
6. Przez krzywdzenie
dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na
szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym członka personelu instytucji lub
zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
7. Osoba odpowiedzialna
za internet to każdy pracownik Miejskiej Biblioteki Publicznej w Ujeździe,
sprawujący nadzór nad korzystaniem z internetu przez dzieci na terenie
instytucji oraz nad bezpieczeństwem dzieci w internecie.
8. Osoba odpowiedzialna
za Standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem to dyrektor Miejskiej
Biblioteki Publicznej w Ujeździe, sprawujący nadzór nad realizacją Standardów ochrony
małoletnich przed krzywdzeniem w instytucji.
9. Dane osobowe dziecka
to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.
§
1.
Rozpoznawanie
i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci
1. Personel instytucji
posiada wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki
ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci.
2. Znajomość i
zaakceptowanie Standardów są potwierdzone przez pracowników podpisaniem
oświadczenia o zapoznaniu się z treścią Standardów ochrony małoletnich w
Miejskiej Bibliotece Publicznej w Ujeździe.
3. W przypadku
zidentyfikowania czynników ryzyka personel instytucji podejmuje rozmowę z opiekunami,
przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do
szukania dla siebie pomocy.
4. Personel monitoruje
sytuację i dobrostan dziecka.
§
2.
Zasady
rekrutacji pracowników/wolontariuszy/stażystów/praktykantów
Rekrutacja personelu
odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu.
Zasady stanowią Załącznik
nr 1 do niniejszych Standardów.
§
3.
Zasady
bezpiecznych relacji pomiędzy pracownikami (wolontariuszami, stażystami,
praktykantami) instytucji a dziećmi
Personel zna i stosuje
zasady bezpiecznych relacji personel–dziecko i dziecko–dziecko ustalone w
bibliotece. Zasady stanowią Załącznik nr
2 do niniejszych Standardów.
§ 4.
Procedury
interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka
1.
Zagrożenie bezpieczeństwa dzieci może
przybierać różne formy, z wykorzystaniem różnych sposobów kontaktu i
komunikowania. Na potrzeby niniejszego dokumentu przyjęto następującą
kwalifikację zagrożenia bezpieczeństwa dzieci:
a)
popełniono
przestępstwo na szkodę dziecka (np. wykorzystanie
seksualne, znęcanie się nad dzieckiem),
b)
doszło
do innej formy krzywdzenia, niebędącej przestępstwem,
takiej jak np. krzyk, kary fizyczne, poniżanie,
c)
doszło
do zaniedbania potrzeb życiowych dziecka (np. związanych z żywieniem,
higieną czy zdrowiem)
2.
Na potrzeby niniejszego dokumentu
wyróżniono procedury interwencji w przypadku podejrzenia działania na szkodę
dziecka przez:
a) osoby dorosłe
(personel, inne osoby trzecie, rodziców/opiekunów prawnych),
b) inne dziecko.
W przypadku powzięcia
przez członka personelu podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, lub zgłoszenia
takiej okoliczności przez dziecko lub opiekuna dziecka, członek personelu ma
obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji do
dyrektora instytucji. Notatka może mieć formę pisemną lub mailową.
Interwencja prowadzona
jest przez dyrektora instytucji, który może wyznaczyć na stałe do tego zadania
inną osobę. W przypadku wyznaczenia takiej osoby jej dane (imię, nazwisko,
email, telefon) zostaną podane do wiadomości personelu, dzieci i opiekunów.
W przypadku wyznaczenia
innej osoby do prowadzenia interwencji pod pojęciem „dyrektora instytucji”
należy rozumieć osobę odpowiedzialną za prowadzenie interwencji.
Jeżeli zgłoszono
krzywdzenie ze strony osoby wyznaczonej do prowadzenia interwencji, wówczas
interwencja prowadzona jest przez dyrektora instytucji.
Jeżeli zgłoszono
krzywdzenie ze strony dyrektora instytucji, a nie została wyznaczona osoba do
prowadzenia interwencji, wówczas działania opisane w niniejszym rozdziale
podejmuje osoba, która dostrzegła krzywdzenie lub do której zgłoszono
podejrzenie krzywdzenia.
Do udziału w interwencji
można doprosić specjalistów, w szczególności psychologów i pedagogów, celem
skorzystania z ich pomocy przy rozmowie z dzieckiem o trudnych doświadczeniach.
Dyrektor instytucji
informuje opiekunów o obowiązku zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do
odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja, sąd rodzinno-opiekuńczy, lub
najbliższy ośrodek pomocy społecznej).
Po poinformowaniu
opiekunów zgodnie z punktem poprzedzającym, dyrektor instytucji składa
zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o
wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich,
ośrodka pomocy społecznej.
Dalszy tok postępowania
leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie poprzedzającym.
Z przebiegu każdej
interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi Załącznik nr 4
do niniejszej Polityki. Kartę załącza się do rejestru interwencji prowadzonego
przez instytucję.
W przypadku podejrzenia,
że życie dziecka jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu
należy niezwłocznie poinformować odpowiednie służby (policja, pogotowie
ratunkowe), dzwoniąc pod numer 112
lub 999 (pogotowie). Poinformowania
służb dokonuje członek personelu, który pierwszy powziął informację o
zagrożeniu i następnie wypełnia kartę interwencji.
Krzywdzenie przez osobę dorosłą
a)
W przypadku gdy zgłoszono krzywdzenie
dziecka kierownictwo instytucji przeprowadza rozmowę z dzieckiem i innymi osobami
mającymi lub mogącymi mieć wiedzę o zdarzeniu i o sytuacji osobistej
(rodzinnej, zdrowotnej) dziecka, w szczególności jego opiekunami. Dyrektor
instytucji stara się ustalić przebieg zdarzenia, ale także wpływ zdarzenia na
zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka. Ustalenia są spisywane na karcie
interwencji.
b)
Dyrektor instytucji organizuje spotkanie/a
z opiekunami dziecka, którym przekazuje informacje o zdarzeniu oraz o
potrzebie/możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym u innych
organizacji lub służb.
c)
W przypadku, gdy wobec dziecka popełniono
przestępstwo dyrektor instytucji sporządza zawiadomienie o możliwości
popełnienia przestępstwa i przekazuje je do właściwej miejscowo policji lub
prokuratury.
d)
W przypadku, gdy z rozmowy z opiekunami
wynika, że nie są oni zainteresowani pomocą dziecku, ignorują zdarzenie lub w
inny sposób nie wspierają dziecka, które doświadczyło krzywdzenia dyrektor
instytucji sporządza wniosek o wgląd w sytuację rodziny, który kieruje do
właściwego sądu rodzinnego.
e)
W przypadku, gdy z przeprowadzonych
ustaleń wynika, że opiekun dziecka zaniedbuje jego potrzeby psychofizyczne lub
rodzina jest niewydolna wychowawczo (np. dziecko chodzi w nieadekwatnych do
pogody ubraniach, opuszcza miejsce zamieszkania bez nadzoru osoby dorosłej),
rodzina stosuje przemoc wobec dziecka (rodzic/inny domownik krzyczy na dziecko,
stosuje klapsy lub podobne rodzajowo kary fizyczne), należy poinformować
właściwy ośrodek pomocy społecznej o potrzebie pomocy rodzinie, gdy
niespełnianie potrzeb wynika z sytuacji ubóstwa, bądź – w przypadku przemocy i
zaniedbania – konieczności wszczęcia procedury „Niebieskie Karty”.
f)
W przypadku gdy zgłoszono krzywdzenie
dziecka przez członka personelu instytucji, wówczas osoba ta zostaje odsunięta
od wszelkich form kontaktu z dziećmi (nie tylko dzieckiem pokrzywdzonym) do
czasu wyjaśnienia sprawy.
g)
W przypadku gdy członek personelu
instytucji dopuścił się wobec dziecka innej formy krzywdzenia niż popełnienie
przestępstwa na jego szkodę, dyrektor instytucji powinien zbadać wszystkie
okoliczności sprawy, w szczególności wysłuchać osobę podejrzewaną o
krzywdzenie, dziecko oraz innych świadków zdarzenia. W sytuacji gdy naruszenie
dobra dziecka jest znaczne, w szczególności gdy doszło do dyskryminacji lub
naruszenia godności dziecka, należy rozważyć rozwiązanie stosunku prawnego z
osobą, która dopuściła się krzywdzenia. Jeżeli osoba, która dopuściła się
krzywdzenia, nie jest bezpośrednio zatrudniona przez instytucję, lecz przez
podmiot trzeci, wówczas należy zarekomendować zakaz wstępu tej osoby na teren
instytucji, a w razie potrzeby rozwiązać umowę z instytucją współpracującą.
h)
Wszystkie osoby, które w związku z
wykonywaniem obowiązków służbowych powzięły informację o krzywdzeniu dziecka
lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w
tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach
działań interwencyjnych.
i)
W przypadku gdy podejrzenie zagrożenia
bezpieczeństwa dziecka zgłosili opiekunowie dziecka, a podejrzenie to nie
zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów dziecka na
piśmie.
Krzywdzenie
rówieśnicze
a)
W przypadku podejrzenia krzywdzenia
dziecka przez inne dziecko przebywające w instytucji (np. na zajęciach
grupowych) należy przeprowadzić rozmowę z dzieckiem podejrzewanym o krzywdzenie
oraz jego opiekunami, a także oddzielnie z dzieckiem poddawanym krzywdzeniu i
jego opiekunami. Ponadto należy porozmawiać z innymi osobami mającymi wiedzę o
zdarzeniu. W trakcie rozmów należy dążyć do ustalenia przebiegu zdarzenia, a
także wpływu zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka krzywdzonego.
Ustalenia są spisywane na karcie interwencji. Dla dziecka krzywdzącego oraz
krzywdzonego sporządza się oddzielne karty interwencji.
b)
Wspólnie z opiekunami dziecka krzywdzącego
należy opracować plan naprawczy, celem zmiany niepożądanych zachowań.
c)
Z opiekunami dziecka poddawanego
krzywdzeniu należy opracować plan zapewnienia mu bezpieczeństwa, włączając w
ten plan sposoby odizolowania go od źródeł zagrożenia.
d)
W trakcie rozmów należy upewnić się, że
dziecko podejrzewane o krzywdzenie innego dziecka samo nie jest krzywdzone
przez opiekunów, innych dorosłych bądź inne dzieci. W przypadku potwierdzenia
takiej okoliczności należy podjąć interwencję także w stosunku do tego dziecka.
e)
W przypadku, gdy dziecko krzywdzące nie
uczestniczy w działaniach instytucji należy porozmawiać z dzieckiem poddawanym
krzywdzeniu, innymi osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu, a także z opiekunami
dziecka krzywdzonego celem ustalenia przebiegu zdarzenia, a także wpływu
zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka. Dyrektor instytucji
organizuje spotkanie/a z opiekunami dziecka, którym przekazuje informacje o
zdarzeniu oraz o potrzebie/możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia,
w tym u innych organizacji lub służb oraz o sposobach reakcji na zdarzenie
(poinformowanie sądu rodzinnego, poinformowanie szkoły, poinformowanie
opiekunów dziecka krzywdzącego).
f)
Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie
jest dziecko w wieku od 13 do 17 lat, a jego zachowanie stanowi czyn karalny,
należy ponadto poinformować właściwy miejscowo sąd rodzinny lub policję poprzez
pisemne zawiadomienie.
g)
Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie
jest dziecko powyżej lat 17, a jego zachowanie stanowi przestępstwo, wówczas
należy poinformować właściwą miejscowo jednostkę policji lub prokuratury
poprzez pisemne zawiadomienie.
§
5.
Zasady
ochrony danych osobowych oraz wizerunku dzieci w instytucji
1.
Instytucja zapewnia najwyższe standardy
ochrony danych osobowych dzieci zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
2.
Instytucja, uznając prawo dziecka do
prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
3.
Wytyczne dotyczące zasad publikacji
wizerunku dziecka stanowią Załącznik nr 3 do niniejszej Polityki.
4.
Personelowi instytucji nie wolno
umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie,
fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie instytucji bez pisemnej
zgody opiekuna dziecka.
5.
W celu uzyskania zgody, o której mowa
powyżej, personel instytucji może skontaktować się z opiekunem dziecka i
ustalić procedurę uzyskania zgody.
6.
Niedopuszczalne jest podanie
przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i
zgody tego opiekuna.
7.
Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie
szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda
opiekuna na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.
8.
Upublicznienie przez członka personelu
wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie
audio-wideo) wymaga pisemnej zgody opiekuna dziecka.
9.
Pisemna zgoda, o której mowa w ust. 8.,
powinna zawierać informację, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek
i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np. że umieszczony zostanie na
stronie www.youtube.com w celach promocyjnych).
§
6.
Zasady
bezpiecznego korzystania z internetu i mediów elektronicznych
1.
Instytucja, zapewniając dzieciom dostęp do
internetu, jest zobowiązana podejmować działania zabezpieczające dzieci przed
dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego
rozwoju; w szczególności należy zainstalować i aktualizować oprogramowanie
zabezpieczające.
2.
Na terenie instytucji dostęp dziecka do
internetu możliwy jest:
a. pod
nadzorem członka personelu instytucji - na urządzeniach instytucji,
b. bez
nadzoru – na przeznaczonych do tego komputerach, znajdujących się na terenie
instytucji (dostęp swobodny), za pomocą sieci wifi instytucji, po podaniu
hasła.
3.
W przypadku dostępu realizowanego pod
nadzorem członka personelu instytucji, osoba ta ma obowiązek informowania
dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z internetu. Członek personelu czuwa
także nad bezpieczeństwem korzystania z internetu przez dzieci podczas zajęć.
4.
Instytucja zapewnia stały dostęp do
materiałów edukacyjnych, dotyczących bezpiecznego korzystania z internetu, przy
komputerach, z których możliwy jest dostęp swobodny do sieci.
5.
Osoba odpowiedzialna za internet zapewnia,
aby sieć internetowa instytucji była zabezpieczona przed niebezpiecznymi
treściami, instalując i aktualizując odpowiednie, nowoczesne oprogramowanie.
6.
Osoba odpowiedzialna za internet
przynajmniej raz w miesiącu sprawdza, czy na komputerach ze swobodnym dostępem
podłączonych do internetu nie znajdują się niebezpieczne treści. W przypadku
znalezienia niebezpiecznych treści, wyznaczona osoba stara się ustalić, kto
korzystał z komputera w czasie ich wprowadzenia.
7.
Informację o dziecku, które korzystało z
komputera w czasie wprowadzenia niebezpiecznych treści, osoba odpowiedzialna za
internet przekazuje dyrektorowi instytucji, który powiadamia opiekunów dziecka
o zdarzeniu.
§
7.
Monitoring
1. Osobą odpowiedzialną
za Politykę ochrony dzieci w instytucji jest dyrektor Miejskiej Biblioteki
Publicznej w Ujeździe.
2. Osoba, o której mowa w
punkcie poprzedzającym, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji
Polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki oraz za proponowanie
zmian w Polityce.
3. Osoba, o której mowa w
punkcie w punkcie poprzedzającym, przeprowadza wśród personelu instytucji, raz
na 12 miesięcy, ankietę monitorującą poziom realizacji Polityki. Wzór ankiety
stanowi Załącznik nr 5 do niniejszej Polityki.
4. W ankiecie personel
może proponować zmiany Standardów oraz wskazywać naruszenia Standardów w
instytucji.
5. Osoba, o której mowa w
ust. 1 niniejszego paragrafu, dokonuje opracowania ankiet wypełnionych przez
członków personelu. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu.
6. Dyrektor instytucji
wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza personelowi nowe brzmienie Standardów
Ochrony Małoletnich w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Ujeździe.
§
8.
Przepisy
końcowe
1. Standardy Ochrony
Małoletnich w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Ujeździe wchodzą w życie z
dniem ich ogłoszenia.
2. Ogłoszenie następuje w
sposób dostępny dla personelu instytucji, w szczególności poprzez wywieszenie w
miejscu ogłoszeń dla personelu lub poprzez przesłanie jej tekstu drogą
elektroniczną.